PETRE PANDREA – SCHIŢĂ DE
PORTRET
Fiu de orăşeni cu origini rurale şi cu o casă de
copii, PETRE PANDREA (pe adevăratul său nume, Petre Marcu) a văzut lumina zilei
în oraşul Balş, judeţul Romanaţi (azi, Olt), la 26 iunie 1904. Urmând pilda
unui văr mai mare, Neica Tudor, mort din nefericire în Primul Război Mondial, frecventează
mai întâi cursurile faimosului Liceu Militar de la Mânăstirea Dealu, unde se
bucură de şansa de a-l avea ca director de studii pe cunoscutul filosof Nae
Ionescu, într-o vreme de entuziasm cărturăresc al acestuia, când încă nu fusese
contaminat de ideologia extremei drepte. Dar cariera de militar nu-l atrage pe
tânărul Petre Pandrea, astfel că pentru ultimul an de liceu şi bacalaureat se
transferă la Colegiul Naţional „Regele Carol I” din Craiova. Urmează apoi, timp
de trei ani (1923-1926), cursurile la zi ale Facultăţilor de Drept, Litere şi
Filosofie din Bucureşti, ca şi cursul de Istorie Antică şi Arheologie al lui
Vasile Pârvan, obţine licenţa în Drept cu magna
cum laude, şi, după un fructuos stagiu de practică (şase luni), în calitate
de secretar al cabinetului de avocatură al profesorului Anibal Teodorescu, unul
dintre cei mai cunoscuţi şi mai respectaţi maeştri ai barei româneşti, pleacă
pentru şase ani (1927-1933), cu o bursă de studii obţinută prin concurs, la renumite
universităţi din Germania, Franţa, Italia, Austria, Cehoslovacia, Varşovia,
unde se concentrează în primul rând asupra Enciclopediei Dreptului, dar urmează
în acelaşi timp şi cursuri de Economie Politică, Metafizică şi Sociologie,
întorcându-se în România cu un prestigios Doctorat în Drept, obţinut la Berlin,
cu un bagaj cultural academic de invidiat şi cu o mare dorinţă de a se implica
în rosturile cele mai adânci ale ţării.
Toată această
perioadă a studiilor universitare este marcată de nenumărate activităţi
ştiinţifice sau publicistice de o impresionantă consistenţă şi diversitate,
care încep să dea măsura alcătuirii complexe a acestui tânăr studios, cu o mare
rigoare în ceea ce priveşte cheltuirea timpului, cu o imensă capacitate de
efort intelectual, cu o fenomenală uşurinţă de asimilare a limbilor străine, cu
o nestăvilită poftă de lectură şi cu o puternică personalitate creatoare.
Astfel, în 1928, împreună cu alţi doi colegi de studenţie berlineză, publică, în
revista „Gândirea” din Cluj, Manifestul Crinului Alb, care, dincolo de
teribilismul vârstei, este încercarea de găsire a unui drum autentic,
neconvenţional, în gândirea, literatura, arta şi cultura românească, ferit de
servituţi şi de ipocrizii tradiţionale sau de conjunctură, un drum mai curat şi
mai drept, corespunzător cu aspiraţiile tinerei generaţii de cărturari români,
în perspectiva unui viitor încărcat de promisiuni, dar şi de grave ameninţări.
Tot în acea
perioadă, în paralel cu activităţile studenţeşti, îndeplineşte o vreme şi
funcţia de ataşat de presă al Legaţiei române de la Berlin. În această
calitate, face un voiaj la Paris, pentru a-l cunoaşte pe Brâncuşi şi a-i
propune să deschidă o expoziţie personală în capitala Germaniei. Demersul oficiel
nu-i reuşeşte, dar Brâncuşi îi oferă în schimb tânărului de 24 de ani,
„cobiliţar şi european” ca şi el, prietenia şi inima sa pentru o viaţă.
Aşa se va naşte, peste câteva decenii,
trilogia critică şi memorialistică închinată marelui sculptor român. În 1929,
la cererea expresă a lui Nicolae Iorga, Petre Pandrea descoperă, după adevărate
aventuri prin tainiţele marilor biblioteci apusene, Cronica germană a lui
Ştefan cel Mare, întocmită de Albertus Schendl, unul din medicii domnului
moldovean. Este vizitat la Berlin de profesorul G.C.Mironescu, care l-ar fi
vrut continuatorul său la catedra de Enciclopedia Dreptului, ca şi de
profesorul Vasile Pârvan, care văzuse în el un strălucit urmaş în domeniul
studiilor arheologice. De altfel, în mediile cărturăreşti ale vremii, pe o
plajă extrem de largă, de la Nae Ionescu ori Nichifor Crainic la Zaharia Stancu
ori Geo Bogza, Petre Pandrea este văzut ca „noul Iorga” al culturii româneşti.
Întors
definitiv în ţară în vara anului 1933, el renunţă însă la ideea unei cariere
diplomatice sau universitare, şi se dedică profesiei de avocat, cât şi
îndeletnicirii de jurnalist de stânga, performând pe ambele fronturi. Ca
avocat, ca slujitor al dreptăţii, se consideră din capul locului „un medic de
leproşi penal”, intrând ca apărător în cele mai complexe şi mai primejdioase
cauze şi punându-şi în joc chiar şi libertatea sa, atunci când are convingerea
că sunt ameninţate capetele unor nevinovaţi. În acelaşi fel este tratată şi
jurnalistica sa: ca un crez şi ca o misiune. Ani la rând, Petre Pandrea şi-a
scris zi de zi editorialele şi articolele sale de atitudine, avertizând
continuu opinia publică asupra ascensiunii fascismului şi nazismului.
Dar visul său
era acela de a se realiza ca scriitor, printr-un roman-fluviu, printr-o Patetică
valahă, cum o numeşte el, care să adune „în brocartul ei” toată istoria
vremurilor cumplite pe care le-au trăit marii noştri înaintaşi, începând de la
anonimii anticelor pietre funerare şi până la George Enescu, Ştefan Luchian,
Constantin Brâncuşi sau Mateiu Caragiale. În aşteptarea momentului când avea
să-şi găsească răgazul de a da viaţă acestui monumental proiect, Petre Pandrea
adună cu migală un vast material documentar şi, în acelaşi timp, îşi exersează
stilul în renumitele sale „Portrete şi controverse” dar mai ales în jurnalele
intime, care aveau să-i aducă, în cele din urmă, faima sa de neîntrecut
cronicar al timpului său, dar şi grele detenţii în închisorile comuniste.
În 1944, când
România intra în întunericul comunismului de tip sovietic, Petre Pandrea avea
40 de ani, o vârstă a împlinirilor şi-a certitudinilor. Înţelegând foarte
repede deosebirea fundamentală dintre socialismul teoretic, pentru care
militase ani în şir, şi socialismul real, adus de tancurile sovietice, el
refuză să colaboreze în vreun fel cu regimul politic instaurat samavolnic în
ţară, deşi foştii săi asistaţi juridic, ajunşi la pârghiile de comandă ale
Puterii, îi propun demnităţi dintre cele mai înalte, printre care şi aceea de
ambasador al României la ONU. Intrînd însă 䳮o䱧c䳯o䳧m乯c乼!偭e偻c勼i勿!勣u勢aᙿu噯s噭u圧ţ奯m奵!姿s姵m嫹i嫽!屽m尺s巷m峷o巭!᧫s忯e忯o恣i息s惹q惺i找c承q癩i癭o盶!盷a桬e砥e穭!穯m絿m絩c緭s綮!繯i繬i绵ã绮e羰m翱i翼e翽q蛵s蛶e螯
蟥u諾u詼ï諾!諳ă蹬i蹭e軣u軶i郺uჿa酾e酿o鏳-鏤c鏶u鏷ş镹!闿o镫w镭a蕳a镱e闥!闾i阱c陷!靾i靭!顾e顿u顷u顨m顿c顽sᩴa驵e髳!鋴e鬴g鯷o魶i魺e鬹ş魻!魼e鬽a魿ţ魿u魮e魭!魲e魯u魷u魫e魭a魯c魭q魱s魵!Űo⇬i郼kţă⇠ş都#ųo⇣i都oă,⇠p都oŴr⇵
ჼsťp⇴a곽gĠş⇩ 곭fťv⇃r꒯"čT⇯a곽gĠa⇣e㩷vݥa⇠a㩶gɡu⇠s㭷/ɩ
⇡d㩷c̃ ⇤o㩷ăȠr⇵i㩾ăŴo⇡r㩷"ųt⇡g㩿kĠd⇥ 㫾nգh⇩s㩿cŲe⇠p곯nࡩt⇩c궏:Ġp⇲i⩿wͬ,⇠f㭷ră
⇮n꣯cɤr⇡r곭"Ūu⇲i곭kѣă⇠ş㩿"Ŧă⇲ă겭c੯n⇤a곭nšr⇥,겭îŮt⇲e㩶3Ĵ ⇡p곿k୬i⇥
경;Ĵ8⇭1경"Ůo⇩e㩿bŲi⇥ 경;ี2⇻ 곭nĠd⇯i곭gɡ,⇠î㩾vŲe⇠2겿"ᝯc⇴o곭bŲi⇥
경;ȵ8⇭1㩿"šp⇲i곭k॥ ⇱9겿6Ĭ ⇰a⳿vɥ ⇡ ᩷nťi⇠c⳯nͤaⅭn궇rũ ⇬a겭3ȵ
⇡nみ"Ťe⇠mꓽnൣă⇠s⡭nni⇣ăࢭ"ͰeǮt㩶wĠu⇮ 곽r॥t⇩n곿"ţo⇭p걬oŴ Ǯm㩴oŴr⇩v곭
ᅯrǢn곭wũr⇩i격sůc⇩a㩾kųtǥ.貭Îɮ ⇴oꓽcŬ,ⅠpꓭsŴeƠz㡷cť ⇡nꓭ"eƠp豶kźoîiⱭrat⇠p᩿nũt⇩c谭"în⇠u೮gŬe⇠d賭nȠc⇥l㩧"maǩ
곯wѭp⇬i공gĠt⇥m⣯kţe⇠coŵn⃩s賽gĺ ⇏c⳯gŬe⇠Mᩧrࡩ,↠P⡿vťş⇴i겭"́i⇵dಭ ŕrǡn賽s e⇴c"DaDz
⳯kխiⅣ ꣯wĭi⇠p㩿cŴeǠf㩶âŮgǥ ⱯoŮş⇴i곭nţas걭 Ťe↠o"Ŭi⇢e⳿.℠C⇨i곭rĠş⃩
곯nĠa⇣e㩾eĠî⇮g곿oźi⇴o곭rť ⇣o⳯fɩţ⇩i㩾"ťl⇠rⶋonǥ ⓵nĠp⇯r걽/ɤr⇡p㡧nĠaǬ ⣽o͡n⇩s곭wŬu⇩
곯wɤi⇣i᩷rĬ ⇣a겭şѩ ⇡l겭wŭa⇮i곿oɵl⇵i≾"înⅠg곭nͥr⇡l꒯"Łs⇴f곭n̬ ⇴i㩯p dǥ 곽cࡴr⇵
⣭nũ,⇠î걯vѲeⅠd≧cťm⇢r곭g 1ⅹ4Ⓗ/Ůo⇩e곭bri⇥ 㩳;ĵ2⇬ ⡭c̠p⇲oꓽwŮe⇲e೩"Ѧo⇳t㩷nŵi⇠pⱿk-⃭i곮kųt⇲uಭMͩhši㉾"ōaǮo賭nࡥs⇣u겭"ťsⅴeꢭcŬe⇳
⣾nĠu⇮aᩮkŭiŴa곽g␠PDzegŤi⇮tⳭ"ɡl℠A㩷cŤeⅭi곭k༠d⇥ 곻uŢ ⇐ă곭âɮt⃠dቧ"Ŭa↠O곯nብl⇥
్aŲi⇬ Ɐ"ɩnⅳt㩯tuţ⇩e겭c㭯n⇳t⃭vŵiⅴăⲭcѤ
⇨o㩧"ŤeǠf೭o፡r⇥a견kŮtⅥl㩷cɴu⃡l㩿văţ⇩i겭rͯmǢn꣭şŴiǠa賯wnsŃ ㉾cĠoǣn궏.ࠠp⇲iⱯvŲe⇠c곭rť
⅟i㨴oŵl⇣iⲭcţaǤeⳭkţiⅥn걭"ţu⇠s꣼cŴe⇠v곭chi⇠dⳭ"ųe⇲v곭cũu⃮ 곏nĠa⇣eⳭstăⅠc곭nũt⇡t賭.Рe⇬
㉯rŧaⅮi⳿g͡z⇃ ꓿gźi⇳t곭nţa⇠p㩲kŮ ⇣u賭vյr⇃ 귟k s⇰iⱿkɴu⃡lみvatť,겭îŮs⇵f곭gţi⇮dꂭrͲi⇮
㡷zťm⇰l蓽nဠs⇃uꢩrťr⇳o곯cɬ ⇦u㡶vŵnⅯaꣿgܠd⇥z곯cŴe⇲i겭cţa⇤e㩿kţeŬ
ⳮnРc⇡r곭.ĠaǬă㡶wŲi⇠d᩷"ťl↬ 㩷gਠrⅥm೭rţă⇠î⓯"ɭo⃤ ᩤgos⇥b⣩v̠p⇲iⳭvťn⇵l갭s̃uǬ 㩖gŴrǥ
◯uţe⇡.ⲍOši⇠t꣯rźi⇵,갩fŵpă 1962, când condiţiile de detenţie se mai relaxează,
scrie în închisoare două din cărţile sale fundamentale: „Reeducarea de la Aiud”
şi „Garda de Fier” (aceasta din urmă, ca rezultat al asistării la spovedania
căpeteniilor legionare, la care fusese chemat să participe, ca neutru, împreună
cu părintele Dumitru Stăniloaie). Tot atunci concepe şi aşterne pe hârtie şi
primul volum, Neica Ioniţă Paşoptistu,
din mult-visatul roman-fluviu Patetica
Valahă, pe care-l trimite, din închisoare, Editurii de Stat Pentru
Literatură şi Artă. Editura nu publică însă romanul puşcăriaşului. Ba, mai
mult, îi pierde unicul exemplar al manuscrisului. Nu ni s-a păstrat, ca
mărturie a acestui moment, decât scrisoarea de însoţire, adresată lui Alexandru
Balaci, director-adjunct al ESPLA, dar rămasă în custodia Securităţii. Din ea
aflăm că volumul Neica Ioniţă Paşoptistu,
a cărui acţiune era plasată în perioada 1833-1877, se situa oarecum în mijlocul
„fluviului” său romanesc, întrucât, cronologic vorbind, înaintea acestuia, după
definitivarea grandiosului său proiect, urmau să fie aşezate romanele Neica Ioniţă Clăcaşul (1504-1539), Ioniţă, Căpitan de Plai (1601), Ioniţă, Cavaler Floare de Crin („epoca
Brâncoveanului”), iar după Paşoptist
aveau să urmeze Tragedia de la
Mărgăriteşti („momentul agrar 1880”), şi Popa Ioniţă, nepotul paşoptist (1880-1907). Mai departe, spune
Petre Pandrea în scrisoarea sa, „strănepotul” este prezent în Monografia Mandarinului Valah (1 volum)
şi în Universitatea din Aiud (Jurnal intim, 1961-1964)”, ceea ce ne
indică faptul că acest „strănepot” era chiar el.
Din nefericire, romanul său fluviu, aşa cum îl
concepuse el, nu va avea niciodată răgazul să-l ducă la bun sfârşit. Dar iată
că, în ciuda a tot ce trăia şi credea despre sine, în ciuda umilinţelor şi a deznădejdilor
de tot felul, între care cea mai cumplită era aceea de a nu-şi putea realiza,
în scris, opera vieţii sale, miracolul se produce, fără ca el să-l vadă.
Astfel, fiecare rând jurnalier sau memorialistic pe care el îl înghesuie, zi de
zi, în caietele sale de dictando, fiecare mărturisire pe care-o face, fiecare
întâmplare pe care-o evocă, fiecare gest pe care şi-l analizează, fiecare
atitudine pe care şi-o afirmă, fiecare personaj pe care-l descrie, fiecare
eveniment politic la care se referă, fiecare colţ de natură pe care-l fixează
în cuvânt se constituie până la urmă într-un veritabil roman-fluviu, de o
neasemuită profunzime şi de o stranie frumuseţe. Un roman cu sute, dacă nu cu
mii de personaje, al căror erou principal este autorul însuşi. Un roman
şlefuit, asemenea diamantului, pe nenumărate feţe. Un roman dramatic dar şi
duios, sarcastic dar şi sentimental. În cele din urmă, un roman grav. Un roman
scris arareori „în dulcele stil clasic”, cum ar fi spus Nichita Stănescu, având
cel mai adesea înfăţişarea unui jurnal, al unor însemnări zilnice, al unor note
grăbite, pentru mai târziu, dar, de foarte multe ori, un
dosar-de-existenţe-umane, un roman epistolar, un roman „petiţional”, un roman
portretistic. Pe de altă parte, un roman social, istoric, politic, psihologic,
de epocă, de moravuri, de creştere, de viaţă adevărată, de dragoste, de ură şi
de revoltă. Dar, în cele din urmă, de victorie împotriva uitării! Un roman al
cărui titlu nu poate fi altul decât Patetica
Valahă! Unul din cele mai originale, mai solide şi mai complexe romane ale
literaturii române. Care nu respectă niciunul dintre canoanele genului. Dar
tocmai de aceea de neîntrecut. Pentru că el se încheagă, cu geometria sa
variabilă, în mintea fiecăruia dintre noi, cu fiecare pagină, cu fiecare rând,
cu fiecare cuvânt.
Într-o lume „de amurg şi de viermi”, când, aşa cum
spunea la un moment dat, „pe un umăr se uită Securitatea, pe altul Istoria”, în
scurtele perioade de libertate relativă şi provizorie, Petre Pandrea se retrage
în turnul său mandarinal de ivoriu, de unde are privilegiul să privească
departe, în urmă sau înainte, dincolo de hotarele timpului său, pentru a ne
striga cu durere, de-acolo, de la înălţimea conştiinţei sale de trist
învingător:; „Sunt singurul şi ultimul om liber din ţara valahilor!”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu