Cronici despre


 Cronici despre
  Romanul unui veac de istorie românească

Ştefan Dimitriu: Lasă zilei scârba ei

După ce am citit în plin, câteva săptămâni la rând şi nu fără efort susţinut, un text de aproape 700 de pagini, care ar fi putut foarte bine să fie repartizat în două volume, masive şi acelea, dat fiind formatul de „ceaslov” al cărţii – este vorba despre romanul Lasă zilei scârba ei, de Ştefan Dimitriu, editat în 2009 la Vremea –, şi după ce m-am convins de singularitatea acestei abordări nemaiobişnuite în proza actuală, dar şi de caracterul incendiar-dinamitard al unora dintre temele pe care le abordează, mă întreb în modul cel mai serios ce destin va avea acest roman insolit, ce soartă îi rezervă actanţii vieţii literare – şi nu numai – după ce vor lua contact cu materia eruptivă a acestei cărţi. Va sări în aer băltita viaţă literară a momentului? Sau poate va reuşi, în modul ei foarte specific, să bage din nou capul în nisip, după modelul păsării africane pe care o imităm atât de fidel, cu un instinct ce nu ne face cinste? Deocmdată, din câte îmi dau seama, nicio reacţie importantă, după aproape un an de la apariţia cărţii. O menţionare fraternă, totuşi, în Luceafărul de miercuri, 26 mai 2010, a scriitorului Constantin Stan, care şi el se îndoieşte că se va găsi cineva dispus să ridice mănuşa... Dăm in extenso fragmentul cu pricina: „Ştefan Dimitriu, cu al său Lasă zilei scârba ei – un tom masiv – vine de mărturiseşte, într-o a doua parte a romanului, despre lumea de după 1990, aproape ca într-o cronică în care evenimentele şi personajele acestor evenimente par absolut fabuloase. Nimic nu este uitat, nimic nu este iertat în acest roman despre care se tace tocmai pentru că este atât de incomod de comentat. Trăită, lumea de după 1990 părea mai suportabilă, citită – te copleşeşte de indignare, revoltă, neputinţă şi scârbă!” (Lumea de azi între scârbă şi fascinaţie) Cum nu se poate mai corectă punere în pagină a situaţiei acestui roman, consemnată de unul dintre prozatorii noştri de primă linie care, printr-o fericită excepţie de la regulă, se interesează îndeaproape de mişcarea literaturii actuale, a prozei cu deosebire. 
În romanul pe care îl discutăm, istoria ultimului secol din viaţa României se reface sub ochii noştri din împletirea iscusită a poveştilor relatate, în reprize alternative, de două personaje cu grad foarte ridicat de credibilitate: povestea evreului nonagenar Solomon Fridman şi cea a autorului (în carte, Pompilian Covaliu), ajuns el însuşi la 70 de ani în momentul când se decide, după îndelungi ezitări, amânări, reconsiderări, să înceapă redactarea acestui text-fluviu. Cei doi naratori la persoana întâi se întâlnesc în preajma cutremurului din 1977, se împrietenesc şi fapt este că mai tânărul documentarist este fascinat de personalitatea celui de care nu se va mai îndepărta niciodată, pe care îl numeşte mereu în text „marele meu prieten” şi căruia, rămânându-i credincios, se simte dator să-i transcrie din memorie povestea vieţii. Romanului acestui bătrân evreu trecut prin toate cumpenele secolului XX – în mod simbolic, născut o dată cu secolul şi dispărând odată cu el – i se adaugă, în timpul redactării, povestea (mai recentă) a documentaristului, neocolit nici el de vitregiile traiului în anii dictaturii roşii, dar şi după aceea. Astfel, un avocat evreu, bine conectat la elita societăţii de dinainte de război, îşi apropie un reprezentant de marcă al intelectualităţii din vremea comunismului, pentru a depăna împreună, în deplină comuniune sufletească, povestea unui veac de extraordinare frământări sociale, ideologice, politice, rasiale din istoria ţării.  
 Provenit dintr-o familie de evrei galiţieni împinşi de valurile istoriei pe meleagurile moldoveneşti, Solomon Fridman, căruia toţi cunoscuţii îi spun Guţă – parcă pentru a sublinia perfecta integrare a acestuia în societatea românească – a văzut lumina zilei într-o mahala din Huşi, deci „aproape de malul unui râu blestemat (...) care desparte astăzi două ţări”; dintre cei patru fraţi câţi fuseseră, el va rămâne să traverseze rând cu rând toate pătimirile, ca supravieţuitor norocos, ca martor implicat şi ca reprezentant exponenţial al rasei sale, de-a lungul unui veac, în timp ce fraţii săi vor cădea victime pogromurilor, războiului, exilului, în Rusia, la Auschwitz, în Israel.
Ataşat idealurilor naţiunii în mijlocul căreia se integrează, adolescentul Fridman se prezintă ca voluntar în timpul primului război mondial, participă la înfruntările de la Oituz, din care scapă ca prin minune, după ce fusese străpuns de o baionetă; participă la fierberea din preajma Marii Uniri; împrejurările îl poartă în Basarabia revenită la patria mumă, după mai mult de un secol de înstrăinare; acolo, activând în barou, are ocazia să-l cunoască pe George Liesenthal (desigur, George Lǿvendal), se ataşează de acest personaj fascinant, cu un temperament fenomenal, cu disponibilităţi artistice multiple (pictor, mim, actor, scenograf, inventator), cu un trecut fabulos, un homo universalis la cele mai înalte cote – şi fapt este că numai povestea acestui personaj excepţional, iubirea lui cu poetesa petrogrădeană Ariadna, peregrinările celor doi autoexilaţi ruşi, de extracţie nobiliară, mai întâi singuri, apoi cu cele două fetiţe, avatarurile, chinurile, umilinţele sărăciei lucii, ale foamei cu ştaif, şi succesele fulminante de care a avut parte acest artist-haiduc, ar putea constitui în sine un roman de mare consistenţă. Lǿvendal, un bărbat fără pereche, îl abordează pe un imprudent curtezan al fiicei sale cu cuvintele: „Tinere, ai curea bună?” Şi una-două, îl înşfacă şi îl ridică de la pământ, ca pe un nimic... (p. 69)  
Dar întâmplările la care Domnul Guţă asistă ca martor sau cu implicare directă se succed într-o cavalcadă de neoprit. Căci, la Chişinău, o cunoaşte pe Sidonia, actriţă venită în turneu cu trupa lui Leonard – o personalitate eclatantă, ajunsă apoi vedetă de prim rang la Naţionalul bucureştean, iubirea lor desfăşurată pe decenii fiind în sine o poveste privilegiată. Un laitmotiv al vieţii zbuciumate, în contextul istoric plin de tensiuni de toate felurile. Prin calităţi personale, Solomon Fridman se face cunoscut şi agreat în lumea baroului bucureştean, devine reprezentantul intereselor unui mare magnat al industriei, poate al lui Auschnit (Oşan, în carte), prin natura lucrurilor implicat în marile manevre economico-financiare dar şi politice ale deceniilor dintre războaie. Cel numit de toată lumea Domnul Guţă, care alege să fie bun român fără a renunţa să fie un bun evreu, va fi martor la polarizarea extremă a vieţii politice din ţară, după Marea Unire, prin natura lucrurilor cunoscând îndeaproape evoluţia mişcării legionare, ai cărei protagonişti – Zelea-Codreanu şi A. C. Cuza – îi fuseseră unul tovarăş de joacă, în copilăria petrecută la Huşi, iar celălalt dascăl, în prima tinereţe de studii la Iaşi. „Şi răul s-a întins, ca o ciumă...”(p.95). De o parte legionarii, agresivi, vindicativi, extremişti, de cealaltă parte, nici ei mai breji, unii evrei agitând lozincile bolşevismului, ale cominternismului, într-un joc primejdios, devenit încleştare pe viaţă şi pe moarte, cu agresiunile binecunoscute ale gardiştilor înainte de 1941 şi cu revanşa nu mai puţin devastatoare a comuniştilor, de îndată ce au acaparat puterea.
Prin întâmplările extraordinare care-l au ca erou, Domnul Guţă traversează – uneori ca beneficiar de lux, alteori ca victimă a istoriei, dar întotdeauna cu o coloană vertebrală remarcabil de dreaptă – toate evenimentele importante din viaţa ţării, un loc aparte ocupându-l dictatura carlistă, pogromurile legionare şi apoi cele antonesciene, trenurile morţii de la Iaşi, deportările transnistrene, dar şi perioada de după război, de stalinizare a României.
Este dincolo de orice îndoială fascinaţia personalităţii lui Guţă – de-ar fi şi numai atât, şi miza cărţii ar fi salvată: „în prezenţa sa, viaţa se colora totdeauna într-un chip deosebit şi se organiza în aşa fel,  încât totul părea mai uşor de înţeles şi de suportat, şi mai plăcut de trăit” (p. 84). De fapt, în portretizarea iar şi iar a „neuitatului prieten” avem proba angajamentului total al autorului. „Când îl auzeai vorbind ţi se părea că graiul a fost anume inventat pentru el... fiecare cuvânt  avea un tâlc aparte, o anumită lungime de undă, ca şi lumina, o anumită valenţă, ca şi elementele chimice, o anumită rezistenţă la timp, ca tot ce există în lumea asta”, ”poveştile sale au un efect terapeutic” (p.85), „ca şi cum l-aş fi ascultat de undeva, de dincolo de timp...” (p.86).
În roman, partitura acestui Guţă, om cu vocaţia prieteniei şi a iubirii de semeni, se împleteşte cu partitura mult mai tânărului Pompilian Covaliu, pe care şi l-a ales ca prieten şi partener de destăinuiri-dezvăluiri, intuind că va avea în el un ascultător atent, receptiv, care nu va irosi confesiunile sale de-o viaţă, ci le va aşterne cândva pe hârtie, ca să rămână un document de existenţă şi conştiinţă. Cu o biografie nici ea simplă, lineară, ci purtând toate contorsiunile vremurilor prin care a trebuit să răzbată, în lungile decenii ale dejismului stalinist şi ale ceauşismului naţional-socialist. Fiu de ofiţer care luptase pe frontul de Est, dezavuat imediat după întoarcerea armelor. Căutând să-şi pierdă urma ca inginer geodez, colonelul Covaliu este repede dibuit şi închis pentru 12 ani, aşa încât fiul său, absolvent al şcolii elementare, nu mai este admis la liceu; nevoit să-şi facă un rost, lucrează pe şantiere şi urmează cursurile liceului seral; remarcat la un moment dat ca talentat reporter, va absolvi cu mare întârziere o facultate; apoi, lucrează în presă şi la televiziune – până la un moment dat, când dosarul i se umple din nou cu „dovezi” că nu este ataşat cauzei socialiste. Fratele mai mare, sportiv de performanţă, rămâne în străinătate, apoi şi soţia, pictoriţă de talent. Este scos din televiziune, împins la marginea societăţii, nevoit să trăiască din expediente. Dar survine momentul revoluţiei, zilele acelui decembrie plin de zbucium şi de nemaisperate perspective sunt trăite pe baricade. La un moment dat, alături de Domnul Guţă. Din participarea directă sau din atenta cercetare a materialelor filmate, de arhivă, ni se oferă cea mai clară prezentare a primei seri de revoluţie, pe baricada de la Dunărea...(125) Impresionant este portretul mascatului, al „uslaşului” cu care se înfruntase pe baricadă, întâlnit a doua zi în metrou: „Şi iată-ne iar, faţă în faţă şi atât de aproape, după o noapte grea ... recunoscându-ne şi gata să ne sărim din nou la beregată. Fireşte că nu mai era în uniformă şi nu mai avea casca pe cap, dar bocancii erau aceiaşi. Nu ştiu cât ne-am privit aşa, cu ură, cu înverşunare, cu neputinţă...” (129) Şi mai încolo: „Ştiu că ei au rămas printre noi, în viaţa de zi cu zi, nu doar nepedepsiţi, dar şi cu frâiele puterii în mâini, cu industrii, bănci, reţele comerciale, lanţuri de hoteluri şi restaurante, staţiuni turistice, latifundii, păduri, luciuri de apă şi podgorii, televiziuni... reţele internaţionale de droguri, de armament, de carne vie...” (p. 129)
Romancierului nu-i scapă din vedere anii grei ai dejismului, ascensiunea lui Ceauşescu, profitor al conjuncturii, dar şi aspectele din viaţa particulară a acestuia (homosexualitatea, crima de la Slatina, crimele din perioada colectivizării),  căci strădania este de a da seamă despre perioada parcursă, cu toate dedesubturile, cu examinarea pe toate feţele a evenimentelor: „miza profundă a acestei cărţi: starea de sănătate a naţiunii”. (p. 213)
După revoluţie, Covaliu revine în televiziune, apoi în presa scrisă şi sub pana sa neiertătoare vom avea o radiografiere „la sânge” a situaţiei sociale, politice, economice în ţara aşa-zicând scăpată de sub dictatură, în proces de rebranşare la lumea democratică vest-europeană, dar trecută în fapt, printr-o abilă mişcare de fumigene, în mâinile eşalonului doi comunisto-securist, care de data asta nu mai trebuie să lucreze în umbră şi să salveze aparenţe, ci, dizidenţi de operetă sau revoluţionari cu patalamale pe care şi le-au atribuit unii altora, îşi împart hălci pe măsură din ţara victimizată. Au valuta pe mână, au sistemul de relaţii, au mijloacele de neopropagandă, presa şi puzderia de televiziuni care informează, dar de fapt dezinformează, manipulează, distrag atenţia de la dezastrul în progresie geometrică al ţării. Sistemul securisto-mafiot se înstăpâneşte în economie, falimentează marile complexe ceauşiste, şi le adjudecă pe nimic, se lăţeşte ca o pecingine pe faţa dispreţuitei ţari. Redutabilul jurnalist Covaliu, înşelat amarnic în aşteptările sale, indignat de proliferarea practicilor de înavuţire sălbatică, dar şi lovit în interesele familiei, căci un grup mafiot a uneltit pentru a o deposeda pe soţia sa de palatul moştenit din moşi-strămoşi, revine în presă, începe o campanie fulminantă, excelent condusă, meticulos pusă la punct împotriva grupurilor de interese care s-au căţărat în forurile de decizie ale statului; campanie temerară, dusă spre ultimele consecinţe, cu adresă la vârf, însă deturnată în ultimul moment (nu-i nicio mirare!) de malversaţiunile potentaţilor pasibili de a fi daţi în vileag.
Astfel, apariţia ziarului este curmată, generosul finanţator arestat sub un pretext pueril, şeful pazei înjunghiat mortal într-o ambuscadă cu mascaţi, avocatul firmei urmărit, hăituit, accidentat şi supravieţuind doar printr-o minune. Temutul om de presă este constrâns să vândă ziarul, să se retragă, practic să părăsească ţara, împreună cu noua lui familie, primejduită ea însăşi. Pe când expatriaţii încearcă să se racordeze la  exigenţele vieţii de pe continentul american şi să refacă legăturile cu rudele emigrate pe vremea comunismului, autorul-narator se concentrează spre a definitiva ultimele paragrafe ale acestei relatări-depoziţii-istorisiri despre un veac din viaţa României, care se dovedeşte veacul maximelor conflagraţii, al masacrelor, al discriminărilor de toate culorile, al marilor decroşări sociale, cu două războaie şi trei dictaturi succesive, încheiate cu o revoluţie care însă nu schimbă decât aparenţele – o lume în care „băieţii deştepţi” nu ratează niciun prilej de a se înfrupta din bogăţia ţării, în timp ce masa de conaţionali, prostită, pauperizată, este mereu manipulată, mereu folosită la maşinăria de vot, pusă să  cauţioneze o faţadă de spoită democraţie, sub a cărei perdea de fum cei puţini şi fără scrupule prosperă, devin tot mai bogaţi şi mai neruşinaţi, în vreme ce săracii devin tot mai săraci şi mai frustraţi... Nu lipsit de tâlc este chiar faptul că autorul poartă tot timpul două amulete atârnate la gât, sub cămaşă: stick-ul în care salvează, pe măsură ce-l scrie, textul acestui roman al vieţii sale şi un glonţ de la revoluţie, de care scăpase ca prin minune...
Aşadar, pe de-o parte, avem glasul tremurat de durere şi de milă confraternă al nonagenarului evreu – un violoncel care îşi spune povestea sa elegiacă, a omului care a pătimit parcă pentru toată lumea, nu doar pentru vina reală sau închipuită a coreligionarilor săi, în felul unui nou Hristos, răstignit iar şi iar pe cruce; pe de altă parte, în alternanţă contrapunctică, avem cealaltă poveste, a mai tânărului comiliton, prezentată în tonalităţi de clarinet, atacând partitura nervos, vehement, temperamental...
Iată atmosfera în care au loc confesiunile lui Guţă, derulate în lungi evocări, „ pe terasa lor de-aproape de cer”: „Era o seară de toamnă, destul de caldă încă şi soarele, trecut de cealaltă parte a blocului cu opt etaje în vârful căruia ne aflam, poleia cu aur faţadele dinspre apus ale clădirilor spre care priveam şi mai ales turlele multelor biserici ce se vedeau de aici, de la înălţime, ca nişte flăcări dansând peste comorile unui oraş întins până dincolo de zare”. (p. 261) Îndrăgit cu patimă, la modul elegiac, acest oraş „răstignit pe crucea marilor sale bulevarde..”.
La acest nivel al scriiturii se desfăşoară acţiunea cărţii, fără mari ambiţii formale, scoase cu dinadinsul la vedere, căci în prim-planul interesului autorului se află de fiecare dată materia ce trebuie etalată, iar nu virtuozităţele stilistice – şi în care inserturile ficţionale fac adeseori loc relatării cu mijloacele documentaristului. O frază limpede, funcţională, pe cât se  poate de exactă, ca tăiată în piatră, despovărată de false înfrumuseţări şi inutile zorzoane stilistice.
Fapte de viaţă cât pentru o întreagă literatură (pe care autorii zilelor noastre nu mai au, vezi Doamne, răbdarea să o migălească...) inundă paginile, se revarsă pe toate căile, spulberând zăgazurile: te iau în vârtejul lor, de neoprit. Faptele de viaţă ca atare, neliteraturizate, ci relatate la modul frust, comentate, puse în pagină cu acribie, cu maximă grijă pentru a înlătura orice echivoc, ca să nu fie greşit interpretate, răstălmăcite. Ne convingem o dată în plus că ticăloşia umană nu are culoare rasială sau naţională, ea stă la pândă în orice fiinţă umană care nu are un crez şi un dumnezeu, indiferent cum se numeşte acela. Au greşit şi românii, au greşit şi evreii, s-au lăsat luaţi de valul ideologiilor de extremă dreapta şi de extremă stângă. Legionarismul la fel de nociv ca şi comunismul, fiecare doctrină căutând să ajungă la pârghiile de decizie, să-şi narcotizeze/fanatizeze partizanii, să-şi demonizeze adversarii politici, învrăjbind cele două tabere una împotriva celeilale... Lagărele  de muncă şi de exterminare ale nazismului au fost înlocuite cu alte lagăre, după modelul Troţki-Stalin, în care erau înghesuiţi „duşmanii poporului”. Scopul programatic fiind distrugerea fizică a adversarilor, aneantizarea lor în masă şi om cu om, iar mai înainte de asta, anihilarea oricărei rezistenţe psihice.
Între cele două fire narative la fel de importante, care se complinesc în structura romanescă, pe cât de diferite ca tonalitate, pe atât de convingătoare, sunt introduse paragrafele intitulate Pulsul planetei, în care ni se prezintă, pe două-trei pagini, o colecţie de ştiri crâncene, absurde, rizibile, din seria celor publicate zi de zi cu frenezie de presa nouă, menite să menţină perplexitatea naţiunii, „să nu o scape din pumni”. O poveste mereu terifiantă, sfâşiată de neînţelegeri, de patimi viscerale, marcată de nesfârşite violenţe, cruzimi, vărsare de sânge. Un fundal pentru adevărurile fundamentale aduse în prim-plan de eroii cărţii.
Atractivitatea lecturii vine şi din modul inspirat în care se plasează autorul însuşi în raport cu lumea, cu oamenii şi cu faptele de viaţă, poziţia optimă pentru a referi despre ele, mereu atent la semnificaţii, cu inteligenţă, pătrundere dar şi cu umor conţinut.
Această nemaisfârşită depoziţie-testimoniu cată să îmbrace un aspect monografic, ea se doreşte exhaustivă: „să pui pe hârtie tot ce vei crede de cuviinţă” (p.71), într-un demers singular, fără îndoială temerar, indicându-l pe documentaristul care se străduieşte să epuizeze subiectul, bifând toate momentele, la rând, preocupat ca dosarul întocmit să devină de necontestat prin acribia consemnărilor dar şi prin dreapta cumpănire a abordărilor.
Tribulaţiile de „crai” ale lui Covaliu, după dispariţia primei soţii, analizate în context, nu sunt simple frivolităţi, cu atât mai puţin amoralism cras, ci ilustrează firea unui ins cu gândul în altă parte, abstras, care poate lesne călca în străchini. Însuşi mariajul cu Lenormanda (nume abracadabrant, sugerând alunecarea într-o lume artificială) este dovada unei neatenţii prelungite pe ani de zile, timp în care autorul derutat, conturbat de pe traseul său firesc, împins la marginea societăţii, încearcă să se adune şi să înceapă lucrul la roman...
Dar aşa cum convieţuirea cu Lenormanda sugerează calea rătăcirii, întâlnirea cu Guţă, ce pare întâmplătoare, este una providenţială: cei doi viitori amici de condei, Covaliu şi Şerban, un alt scriitor de carieră, ajunşi împreună într-o rezervă de spital, se ataşează de un mai vârstnic istoric al artei, pacient şi el, care la un moment dat este vizitat de Guţă. Venind să-şi încurajeze prietenul în suferinţă, Guţă se alege cu încă doi prieteni. Pe care îi adoptă, în mod spontan, prin afinităţi elective...(p.85). De ce? Pentru că simte imboldul irepresibil de a se mărturisi („în tine e o poveste care trebuie spusă până la capăt” – p.11) unor oameni cu mintea deschisă, care să înţeleagă, să judece corect, să ţină minte: „voi fi riguros cu amănuntele” (p. 12) – în fond, cei doi mai tineri prieteni sunt scriitori redutabili, există speranţa că ei nu vor rata ocazia de a folosi materialul pus la dispoziţie. Şi chiar aşa se întâmplă cu unul dintre ei, poate şi cu celălalt, dar asta nu o vom afla niciodată.
Astfel puse problemele, cititorul rămâne în priză, el aşteaptă mereu continuarea, are convingerea că explicaţiile dorite vor fi furnizate în timp util...(p.15).
De unde la început autorul crezuse că nu va scrie decât partitura lui Guţă, povestea vieţii acestuia, ascultată de nenumărate ori („povestea neuitatului meu prieten” - p. 16) – şi în primele pagini ale textului autorul chiar reuşeşte să ne sugereze preluarea tonului aceluia –, Covaliu se adânceşte în scrierea cărţii – „romanul la care visez de-atâta vreme” (p. 16) – însă foarte curând, zburătăcit din căminul conjugal, deci de la masa de lucru, autorul deturnat de la calea pe care o alesese simte nevoia să producă însemnări autorefenenţiale, după care ajunge, de voie-de nevoie, dar de fapt cu un instinct sigur, la relatarea pe două voci a istoriei ultimului secol. Nimic nu este întâmplător, în fiecare ipostază autorul reuşind să se scrie pe sine, însă nu oricum, ci ştiind foarte bine cum să se livreze... Şi avem relatarea poveştii din două puncte de vedere privilegiate, căci Guţă se va învârti mereu în cele mai selecte medii ale societăţii de dinainte de a doua conflagraţie, dar şi în primii ani ai dejismului, iar autorul însuşi, după avatarurile anilor de ucenicie (fiu de ofiţer, devenit deţinut politic, trebuie să înceapă de la munca de jos...), ajuns în gazetărie şi la Televiziune, este în situţia să poată observa mişcările la vârf ale noii protipendate neocomuniste-cominterniste, care face şi mai ales desface în ţară şi în Europa cea nouă. Rezultă de aici un inventar aprospe exhaustiv al ororilor.
Adevărul este că nu avem revelaţii, de la o pagină la alta, în schimb avem un şir nesfârşit de confirmări, adăugiri, detalii, căci autorul probează o dorinţă irepresibilă de a scoate întregul adevăr la lumină, de a demonta în faţa cititorului infernala maşinărie acţionată de ”roţile dinţate ale istoriei.” (p.. 570);  povestirile se succed în capitole diferite, apoi departajările sunt eludate, prezentul se rostogoleşte împreună cu trecutul, într-un vârtej autoritar, de neoprit... Iar sporul de calitate rezultă din întregul pe care reuşeşte să-l pună în mişcare, într-adevăr ca pe o roată asupra căreia a fost dirijat şuvoiul apei...
Sunt savuroase notaţiile autoironice, pline de tâlc, cu privire la situaţia sa de „scriitor de duminică”, prins de alte îndatoriri presante sau doar consumatoare de timp, în fapt amânând mereu, în aşteptarea revelaţiei, a decantărilor necesare, dar nerenunţând la gândul că odată şi-odată se va revanşa, va da lovitura vieţii sale. Lucru ce pare nu numai posibil, ci chiar îndreptăţit, dacă luăm în calcul modul umoristic sau chiar necruţător în care sunt trataţi scriitorii cu acte în regulă – şi vom avea savuroase schiţe şarjate ale unora dintre cei care ocupă cu tupeu prim-planul vieţii literare, susţinuţi nu atât de talentul lor, care va fi fost real la începuturi, ci de nesecata lor dorinţă de exhibare, de lăţire pe toate ecranele televiziunilor...
Un text vast, fără stridenţe, fără gafe. Ferindu-se cu străşnicie să  „literaturizeze”. Cu documentele pe masă, cu Istoria sinceră a lui Florin Constantiniu în faţă, Covaliu, alias Ştefan Dimitriu, ia pe cont propriu repunerea istoriei noastre în adevăraţii ei termeni. Stilul gazetăresc la care se apelează uneori este subordonat unor comandamente scriitoriceşti.      
Din numele prea-transparente atribuite unor personaje din viaţa contemporană (aşa-numitele „personaje fictive”), asupra cărora autorul îşi focalizează tirul vituperărilor, se deduce fără greş intenţia expresă a acestuia de a-i da în vileag pe sceleraţi, cu această încifrare lesne descifrabilă a numelor – o minimă măsura de prevedere spre a nu fi tras în justiţie.
Şi totuşi, de unde vine ceea ce ar putea fi considerat o „dublă măsură” în prezentarea situaţiilor de către cei doi naratori: cum ar fi de explicat împăciuitorismul lui Guţă şi neînduplecarea lui Covaliu, pe fondul unei radiografieri de mare exactitate? Această aparentă dublă-măsură vine din faptul că Domnul Guţă se raportează la un trecut ce nu mai poate fi influenţat, ci doar înţeles, pe când Covaliu se exersează asupra unui prezent în ebuliţie, exasperat de irosirea bunelor şanse de îndreptare a situaţiei, parcă scapată din mână, dar care totuşi e posibil să fie readusă pe făgaşul just,  controlată/corijată, măcar de la un moment dat încolo.
Cu privire la partitura lui Guţă, autorul ne previne: „Pentru că, deşi poate să pară, cumva, doar cronica unui lanţ de tragedii şi de eşecuri răsunătoare, ea rămâne, în cele din urmă, povestea luminoasă şi pilduitoare a unei victorii prin care un om strivit de istorie, dar neclintit în convingerile sale de a-şi păstra, în orice condiţii, omenia, reuşeşte să arunce, peste toate mizeriile lumii, o rază de speranţă şi de încredere”. (p. 17) Ceea ce ar putea să sune tezist, dacă povestea nu s-ar umple, de la o pagină la alta, de omenesc – un deziderat pe care nu orice prozator îl poate onora...
Avem astfel o viziune asupra societăţii noastre în manieră stereoscopică – un procedeu geodezic prin care două fotografii luate din poziţii succesive sunt privite simultan, cu cei doi ochi, rezultatul fiind o imagine tridimensională, în relief, care poate să dea seamă despre realitatea din teren. Iar iubirea de adevăr, de frumos şi de aproapele este liantul scriiturii, şi este numitorul comun al celor doi protagonişti ce-şi revendică întâietatea de la un subcapitol la altul, ca doi solişti în avanscenă...
Nici o ocazie nu este ratată, autorul nu pierde niciuna dintre sugestiile legate de vocea auctorială, ştie să le capteze, să le resuscite, să le pună cu ingeniozitate în pagină, menţinând viu interesul la lectură; el e cu adevărat hotărât „să-şi ia revanşa în scris pentru eşecurile din viaţă” (p. 29). Dar nu e totuşi doar o relatare nudă, căci întâmplările îţi ies în cale la tot pasul, observaţiile, sugestiile sar din toate părţile, eşti vânătorul norocos; primul sentiment este că totul pare etalat pe masă, la vedere, stârnind curiozitatea cea mai vie; însă trebuie să constaţi că în timp ce unele explicaţii vin pe loc, altele sunt amânate, vei afla tâlcul lor mai târziu, în vreme ce alte înţelesuri te ajung din urmă, confirmînd sau nu propriile bănuieli, intuiţii de cititor coparticipativ. Autorul e neobosit în a formula încă o dată ideea, dornic să transmită mesajul său în modul cel mai potrivit.
Remarcabile sunt scenele goyeşti, în acvaforte, cu scriitorii din „insolita rezervaţie” de la Mogoşoaia (p.113), cum n-am întâlnit nici în textele celor mai temuţi pamfletari din interbelic. Poate că Lasă zilei scârba ei (o altă traducere a spuselor evanghelistului Matei sună astfel: Ajungă zilei răutatea ei) nu este propriu-zis un roman, în înţelesul clasic al termenului, deşi sunt aici cel puţin două romane, ale protagoniştilor, la care se adaugă şi-al treilea, cel al familiei Lisenthal – Lǿvendhal..., cărora li se alătură pe parcurs alte fire, complementare, de exemplu cel al poveştii Esterei, cu un destin pe cât de spectaculos, pe atât de dramatic. Avem oricum de-a face cu o abordare romanescă totală, de tip verité, documentaristică, a istoriei ultimilor o sută de ani, dar mai ales de la primul război mondial încoace. Este în fapt o abordare cu tot curajul de pe urmă, ca spre a nu rata ultima şansă, acest roman experimental., „romanul-doboş”, cum îl numeşte la un moment dat Estera(p. 118), acest dans cu cartea, care se angajează într-un vârtej ce îl cuprinde şi pe lector, „secţionând până-n adânc veacul care tocmai s-a dus, ca şi începutul acestui nou veac, mai încărcat de promisiuni, dar şi mai înfricoşător, totodată”. (p.119)
De laudă maxima acurateţe a scriiturii, cu formulări de mare precizie, unele memorabile; de laudă şi atenta supraveghere a editării, cu eliminarea până la ultima a greşelilor de literă, devenite teroarea autorului din zilele noastre (ale calculatorului...).
Acest roman vast, scris în doar 14 luni, reprezintă în sine rezultatul unui formidabil tur de forţă, căruia nu-i cunoaştem egalul în literatura actuală...
La sfârşitul acestor consideraţii privind Lasă zilei scârba ei, fără îndoială unul dintre romanele cele mai importante ale acestor ani, trebuie să recunoaştem că ne surprinde foarte tare lipsa de reacţie a criticii literare, chiar dezafectată, cum ne-am obişnuit să o vedem de atâta vreme. Dacă am înţeles că o cronică  profesionistă poate apărea la 2-3 ani şi chiar la mai mulţi ani de la lansarea pe piaţă a cărţii respective, dacă problematica romanului despre care am dat seamă aici este foarte complicată şi necesită un răgaz pentru decantări, pentru delimitări (de ce nu?), dacă materia în expansiune a cărţii se lasă cu greu stăpânită-controlată, dacă ne-am aşteptat ca abordarea decisă, „în cătarea puştii”, a unor aspecte din stricta actualitate să fi stârnit vii/multiple reacţii (de contestare, de discreditare a cărţii şi a autorului ei), tăcerea ce s-a înstăpânit în jurul romanului ni se pare de rău augur pentru soarta literaturii române. Se încearcă nu doar temporizarea, ci împingerea în umbră, învăluirea în tăcere a mesajului, a semnalelor de alarmă trase cu  hotărâre? Se schiţează o conspiraţie a tăcerii care vizează neutralizarea şi învăluirea într-o pâslă cât mai groasă a tăişurilor multiple? Se mizează pe faptul că punctele de incandescenţă ale celor câteva sute de exemplare difuzate pe piaţă se vor stinge, precum tăciunii de pe-o vatră împrăştiată? Ar fi, credem, un semn sigur că prea puţine mai sunt de făcut şi de sperat...
Cât despre autor, nici nu-l prea mai interesează să-şi ia toate măsurile de precauţie. O face, pe anumite porţiuni, însă materia ce se cere adusă în prim-plan antrenează/aglutinează sugestii care pot însemna riscuri neasumate. Ştefan Dimitriu nu a procedat altfel decât o face îndeobşte romancierul, când se concentrează asupra subiectului său, când toţi senzorii sunt orientaţi spre captarea sugestiilor care vin din toate părţile, din memorie, din subconştient, din asociaţii de idei, inspiraţii, revelaţii, simboluri şi semne. În aceste momente de graţie, strategiile sale se exercită la nivelul scriiturii, în căutarea optimului de transmitere a mesajului. Nu înseamnă că autorul  a ignorat cu desăvârşire orice risc. Singur simte că a aruncat pe piaţă o materie efervescentă, acidă, corozivă, destabilizatoare, cu adresă la persoane şi funcţii şi sisteme de relaţii mafiote. El poartă la sine, ascuns sub cămaşă, stickul în care a salvat textul, în diferite faze ale redactării. La o primă lectură, în faţa soţiei de moment, penibila Lenormanda, o fiinţă imposibilă precum o sugerează şi numele, a produs reacţii de-o violenţă incredibilă: ricanări, ameninţări, aruncarea în stradă a nerecunoscătorului/ticălosului scrib... Continuă să scrie la intervale, în taină, ca un răufăcător. Prietenul de cursă lungă, Domnul Guţă, nu mai este în viaţă ca să-l încurajeze. Când află despre roman, un gazetar de tristă faimă încearcă să-l ridiculizeze; Şerban, colegul de suferinţe literare, are la rându-i o reacţie de frustrare, poate ar fi vrut el însuşi să atace subiectul, considerându-se la fel de îndreptăţit să-l valorifice; numai Estera îi sugerează să se implice plenar în scrierea romanului, fără totuşi să urmărească îndeaproape fazele elaborării lui. Procesul în sine al creaţiei are ceva tainic, de neîmpărtăşit, căci este unic, irepetabil, urzit din atâtea infinitezimale, depinzând de umori, de inspiraţie, de temeri superstiţioase. Avem în textura romanului referiri la toate aceste aspecte. Scrierea unei opere este prin definiţie un proces intim, tainic, inversul a ceea ce se poate explicita şi dirija din afară, cu oricâtă înţelegere şi bunăvoinţă... O aventură pe cont propriu, prin excelenţă, în care nimeni nu-l poate însoţi pe scriitor, ceea ce face măreţia şi unicitatea actului de creaţie. Nu altfel vede lucrurile Ştefan Dimitriu, la sfârşitul unei cariere scriitoriceşti de cinci decenii, când încearcă să dea marea lovitură a vieţii cu Lasă zilei scârba ei. Iar când, în fine, Estera, pornită după cumpărături şi gândindu-se că îl lasă singur pentru buchiselile sale, îi aruncă din mers îndemnul încurajator: „Cred că a sosit momentul să te-apuci serios de roman!”, se face că autorul ajunsese de-acum la ultimele fraze. Şi nu oricum, ci ca învingător.    Ion Lazu







RADIOGRAFIA UNUI VEAC

Apariţia, în urmă cu câteva săptămâni, a romanului „Lasă zilei scârba ei” de Ştefan Dimitriu, este fără îndoială nu numai evenimentul editorial al verii sau al anului, ci mult mai mult decât atât. Într-o vreme în care romanul românesc al ultimelor decenii se află într-o cumplită criză de identitate şi de credibilitate, încercând – cu rare excepţii – experimente dintre cele mai fanteziste şi mai sterile, fapt remarcat de altfel şi de critica noastră literară cea mai avizată, Ştefan Dimitriu ne pune în faţa unei cărţi de-a dreptul monumentale (şi în formă, şi în conţinut), în care sunt radiografiaţi, din unghiurile cele mai diverse şi mai incitante, veacul abia încheiat şi cei câţiva ani din veacul abia început. Este în acest roman atâta viaţă, atâta clocot, atât adevăr şi, în acelaşi timp, atâta responsabilitate pentru cuvânt, dar şi atât firesc şi atâta frenezie a autorului de a-şi împărtăşi trăirile, experienţele, revelaţiile, într-o pendulare permanentă de la dramă la comedie, de la farsa sinistră la bocet, de la deznădejde la înviere, de la prăbuşire la extaz, încât cititorul, oricare ar fi el, se va simţi cucerit încă de la primele pagini de titanica forţă a acestui scriitor care, modelând ca nimeni altul în magma întâmplărilor unui veac, ne dăruieşte, cu această nouă apariţie a sa, nu numai cartea de vârf a unui autor, ci şi cartea de vârf a unei literaturi. Nadia Pandrea












Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu